Hvilke virksomheder bør indføre en whistleblowerordning?

17 maj, 2023

Det er faktisk ikke alle virksomheder, der har et valg i forhold til at indføre en whistleblowerordning. Der er nemlig blevet indført en ny lov på dette område, der stiller krav til specifikke virksomheder.

Konkret forpligter den nye lov både offentlige og private arbejdsgivere med 50 eller flere ansatte til at indføre en whistleblowerordning. Det skyldes, at det er et krav, at deres ansatte skal kunne indberette interne overtrædelser.

Senest den 17. december 2021 skulle alle offentlige arbejdsgiver samt private arbejdsgivere med over 250 ansatte indføre en whistleblowerordning. Private arbejdsgivere med mellem 50 og 249 ansatte, har fået en frist, der hedder 17. december 2023.

Hvilke virksomheder bør indføre en whistleblowerordning?
Hvilke virksomheder bør indføre en whistleblowerordning?

Er du påkrævet at få en whistleblowerordning?

Hvis du driver en virksomhed, hvor det er påkrævet at indføre en whistleblowerordning inden 17. december 2023, skal du ikke tøve. Hvis du undlader at få styr på det, kan det koste dig dyrt.

Naturligvis ønsker de færreste virksomheder at betale for en sådan løsning, men det er påkrævet. Derfor har man ikke noget valg. Og da det kan koste bøder at undlade det, er det ikke værd at gøre.

Driver du en virksomhed, hvor du skal have styr på en whistleblowerordning, er der flere muligheder. Du kan dog med fordel tage et kig på Karnov whistleblower, der er et system udviklet specifikt til formålet.

Andre virksomheder kan også have gavn af en whistleblowerordning

Hvis du har en forretning, der ikke er påkrævet at indføre en whistleblowerordning, er det alligevel en god idé at gøre. Der er mange fordele forbundet med at kunne tilbyde sine ansatte en sådan ordning.

Kan dine ansatte 100 % anonymt benytte en whistleblowerordning, øger det chancen for, at de gør det. Samtidig er det med til at skabe en form for tryghed. Derfor kan det være en god idé at investere i en sådan løsning.

Små virksomheder kan godt klare sig uden

Driver du en lille virksomhed, vil du næppe have brug for en whistleblowerordning. Det kan f.eks. være, at du driver en forretning med 5-10 ansatte. I et sådant tilfælde er der andre måder at gribe det an på.

Ofte vil det være lettere at tale med sine ansatte, hvis der er problemer. Samtidig kan du selvfølgelig også tilbyde, at de blot kan henvende sig direkte til dig. Dette kan du tilbyde, at de gør via e-mail, telefon eller fysisk fremmøde.

Er det ikke et lovkrav, at din virksomhed indfører en whistleblowerordning, skal du selv vurdere nødvendigheden af den. Mener du ikke, at det er nødvendigt, vil du ikke være tvunget til at investere i det.